Tuesday, December 6, 2011

Har sitter jag.. Inget riktigt vettigt att gora. Med ett Coca Cola glas.. Gott ibland.. Jag letar gamla godingar pa you tube.. Just nu Turn the Page med Metallica..



Innan var det Quicksand Jesus. Skid Row, jag lyssnar pa dem an idag! Musik.. Ibland ar det ljuvt. Jag har inte lyssnat pa Metallica sedan jag och Johan brot 1998. Han alskade ju dem sa mycket att jag vart lite trott pa dem och kanske forknippade jag dem med honom.. Jag var valdigt omogen pa den tiden. Jag skulle nog sakert undra vem fan ar den dar tjejen om jag motte mig sjalv idag.

Och dessutom var jag val lite av en black metallare pa den tiden. Eller det kanske borjade luta sig mer mot mjukare hardrock/metal runt nar jag motte J. For det var mest Burzum och Aske innan dar. (VAAA?!) Ja faktiskt.. Kan knappt sjalv fatta det... *ler* Hittade nagra av mina gamla band for lange sedan och visst de ar borta nu... Metal kommer alltid vara en stor del av mig. Slagit 16 ar med My Dying Bride. De har foljt mig allra langst. Jag dras ju till det dar melankoliska, sorgsna alldeless uppgiva musikstilen. (Varfor?!)

Jag borjade med Number of the Beast med Iron Maiden nar jag var sisadar 5 ar. Det var sma mjuka band som Bon Jovi (haha ja faktiskt, i 10 ar. Det kan Nina intyga!), Iron Maiden saklart, Guns N Roses ( Oh my.. Axl Rose vilken goding han var pa den tiden!).. Sedan kom jag in pa Blind Guardian, My Dying Bride, Burzum & Aske, Summoning... Jag hade vaggarna fulla av Bon Jovi och Axl Rose... Sedan byttes dem bort for Peter Steele.

Forsta konserten jag gick pa var Bon Jovis 1995. Da var jag 16 ar och det var pa Sjohistoriska museet. Ugly Kid Joe var dar med. Sahar skrevs det i min dagbok om dem:

"Hej. Den här boken gjorde jag igår och tänkte skriva i den idag. Vi kallar dig för dagboken då, eller kanske Ugly Kid Joe som är på framsidan. Neee... men de är coola. Jag tycker Klaus och Whitfield är snygga i alla fall. Dessutom har jag sett dem på riktigt. Jag var ju på Bon Jovi konserten 4 juli där de var förband med Slash Snakepit. Och ett band till.. Hur fan ska jag veta namnet på dem? De var kassa men det var en svarting med vitt hår ialla fall... Någon som vet vem dem var? "
" Konserten var underbar! Först sov jag till 11 och sedan åkte jag med grannen Hilkka till Sundbyberg vid 12 och hämtade pappa från jobbet. Oj, jag glömde visst nämna att Kimmo och hans kompis Peter var med. Hilkka skjutsade oss till tunnelbanan och sedan for hon vidare till Vällingby. Pappa hämtade pengar men minuten var trasig. Så åkte vi pendeln till stan och var framme vid ett. Pappa fick ut pengar på sergels torg och efter det tog iv buss 69 (47an går också) mot sjöhistoriska DÄR KONSERTEN HÖLLS. Jag var 30 minuter tidig och oj, vad mycket folk det var!
Pappa for med Kimmo och Peter till cosmonova. Jag blev kroppsvisiterad av en långhårig snubbe innan jag släpptes in. Jag köpte ett programhäfte för 90 kr och sprang mot scenen där jag fick en plats längst fram.
Så spelade det svenska bandet som höll en sverige flagga när de spelade solo. Publiken verkade gilla dem. Efter de,byttes scenen ut och det började regna! Sedan kom ingen mindre än UGLY KID JOE. /.../ När de kom blötte Whit ner sig med vatten och kastade ut två ölflaskor till publiken. När de spelade Everything About You så klättrade Whit upp på den 14 m hoga ställningen och sjöng. Han frågade om vi gillade att bli blöta av regnet och om vi inte var rädda att få fågelskit på oss. Whit sjöng lite om Gud och bad oss sjunga med honom och sedan sa han att han bara skämtade.
Sedan spelade Slash Snakepit och de var inte så populära hos publiken. Tom. såpass att Slash utbrast att om inte det blev mera ös i publiken så skulle han gå hem och lägga sig! De var skit. Haha!
Bon Jovi var näst. Publiken blev som galna och skrek! Little Steve spelade med dem i första och sista låten. De spelade Rock N Roll Over the world låten ihop. Bon Jovi spelade alla sina godingar.
De sa hejdå vid halv tio och då började publiken ropa efter dem och ville ha mera. Och de spelade mer. Det var jättekul och min första konsert jag varit på.
Pappa väntade på mig vid bussen. Jag köpte mig en skitstor affisch på Bon Jovi och sedan trängde vi oss in i bussen via bakdörren. När bussen börjat gå sa en lite full långhårig man bredvid pappa: Är du också en finsk pappa?
Jag började skratta. Han tyckte att Ugly Kid Joe var bäst och när jag sa att Bon Jovi var okej med sa han Nä Fy!"

Sedan har jag bara varit pa Type O Negative. Forsta gangen var med Nina och Knut (var Daniel med ocksa?) och vi sprang och hamnade langst fram pa hoger sida. Jag headbangar i deras dvd som kom ut sedan.. Man kan se mig och Knut. Syntes du Nina? Andra gangen var det bara jag och Nina som gick.

Jag kommer nog alltid att gilla lite Type O Negative, Summoning, My Dying Bride (anda in i graven!), Blind Guardian, Opeth, Eternal Tears of Sorrow, Vintersorg, Otyg, Borknagar, Skid Row, Guns N Roses, Fejd, Gate, Lumsk, Sentenced,  Finntroll, Korpiklaani, Theatre of Tradgedy, Kari Rueslatten, Moonspell, Samael, Draconian (ingen kan sla Death come near me)...




Finns det nagon som skulle vilja anta utmaningen och beskriva skillnaden mellan mig idag mot da? Vore himla intressant att hora nagon annans perspektiv..

2 comments:

  1. Det var bara du, jag och knut. minns även att han gitarristen, eller var det basisten (minns inte hans namn eller hur han såg ut bortsett från det obligatoriska svarta håret), slängde en flaska i scengolvet som splittrades mot oss, värsta attacken! remember? ;D

    /N

    ReplyDelete
  2. Haha! Det hade jag faktiskt glomt bort men nu nar du sager det! Vi hade sa kul iaf o sen att vi upptavkte att vi va med i publiken pa deras dvd after dark.. Hihi :)

    ReplyDelete